niedziela, 12 lutego 2012

Layout strony - jak nie zrazić do siebie internautów

Layout naszej strony to pierwsza rzecz, jaka przykuwa uwagę czytelnika. Z własnego doświadczenia wiem, że wolę czytać artykuł niższy jakościowo na ładnej stronie niż lepszy na brzydkiej. Jak zatem prawidłowo dobrać layout naszej strony, żeby dobrze się ją czytało?


Prostota przede wszystkim


Nie mówię tu od razu o czarnym tekście na białym tle, ale przede wszystkim o dobrym zarządzaniu miejscem. Czytelnik nie będzie chciał czytać naszej strony, jeśli będzie mu migało tysiącpięćsetstodziewięćset dodatków, które utrudniają przeglądanie strony.

Ponadto prostota to też łatwa nawigacja po witrynie. Jeśli nasz użytkownik będzie chciał zostać na stronie to zrobi to prawdopodobnie tylko gdy będzie mógł się po niej łatwo nawigować. W przeciwnym wypadku może zrezygnować z przejścia do kolejnych artykułów.


Dobrana kolorystyka


Kolejnym błędem przy tworzeniu witryn jest źle dobrana kolorystyka. Najczęściej widzimy to na stronach typu "klan cs", czy "HH rzondzi". Niestety, ale ciemne witryny odpychają. Z witryn, które czytuje może jedna na 200 ma ciemną kolorystykę. Dobrze przemyślana, ciemna kolorystyka to rzadkość, a stron w odcieniach czerni jest mnóstwo.
Kontrasty też trzeba umieć dobierać. Przykładowo widzimy stronę "milionpięćsetstotysięcy poradników do Pascalu" w kolorach czerwonym, zielonym i żółtym. Wszystkie wściekłe. Ja uciekam nie czytając nagłówka. z drugiej strony mamy Windows 7 phone, którego kafelki chodź są w kontraście od tła, ładnie się prezentują.
Tak więc tworząc stronę www pamiętajmy o stonowanych kolorach. Szablon tego bloga powstał w generatorze blogera i moim skromnym zdaniem wygląda całkiem sympatycznie.


Typografia


I znów przywołam wcześniejszy artykuł, w którym pisałem o niesławnej czcionce "Comic Sans", gdy widzę taką czcionkę to robi mi się niedobrze. Ponadto kolorystyka i kroje czcionek mają znaczenie. Nie zawsze czcionka musi być czarna i wcale nie musi rzucać się w oczy z kilometra. Ponadto nie musi być wielka jak dla osoby, która widzi świat tylko przez mikroskop.

Oczywiście to tylko podstawowe błędy, ale ich eleminacja dużo daje. Sam nie jestem mistrzem webdesignu, ale wydaje mi się, że takich błędów już nie popełniam (albo bardzo niewiele) i mogę was trochę ochrzanić :P

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Hej zastanawiałeś się kiedyś czy cięzko się robi strony mobilne? Bo szczerze mówiąc mam taki temat pracy i nie wiem jak się za to sensownie zabrać. Robiułem kiedyś responsywne strony internetowe ale nigdy nie były to mobilne strony.